sobota 18. dubna 2015

Rillettes s tymiánem a česnekem


Rillettes ... francouzská vepřová pochoutka. Taková francouzská vepřovka :-) Je to ale vynikající. Pomalu probublávající kostičky bůčku ze kterého se vyškvaří sádlíčko, tymián a česnek dodají skvělou vůni a chuť. To musíte rozhodně vyzkoušet. Ale tady se vyplácí být trpělivý. Čím déle budete kousky masa a sádla " pomalit ", tím bude výsledek lepší. Já používám pomalý hrnec, který je v tomto nepřekonatelným pomocníkem. Nemusíte nic hlídat a je to bez práce :-)  Ovšem můžete připravit i třeba v pekáčku v troubě, kterou rozpálíte na 200C a jakmile začne pouštět sádlo, ztlumíte na 160C a pak necháte cca 6 - 8 hodin probublávat. Občas promíchejte.



Na přípravu budete potřebovat:

2kg vepřového bůčku ( poměr masa a sádla 2:3) , pokud budete mít bůček hodně libový, je dobré ke konci přidat trochu vyškvařeného sádla a nechat provařit s masem
150ml suchého bílého vína
několik snítek čerstvého tymiánu
6 větších stroužků česneku
sůl a pepř podle chuti

Postup přípravy receptu:

Maso nakrájíme na kostky cca 1-2cm, vložíme do pomalého hrnce spolu s oloupanými stroužky česneku, tymiánem, solí a pepřem, promícháme a podlijeme vínem.


Zapneme na stupeň I. a necháme pomalit 8 hodin. Pomalý hrnec nemusíme hlídat, občas jsem promíchala. Po uplynutí doby vaření jsem maso trochu rozmačkala šťouchadlem na brambory, ne úplně na kaši, ale aby v rillettes zůstaly kousky masa. Samozřejmě vyndejte zbylé větvičky tymiánu.


Rillettes přendejte do čistých skleniček s víčkem, zalijte sádlem a nechte vychladnout. V lednici vydrží celkem dlouho, i když nevím přesně jak dlouho, protože se brzy sní :-)




13 komentářů:

  1. Hmmm... Dala bych si! Chystám se zkusit už dlouho...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, je to víc než kalorické ... ale jednou za čas se tahle dlouze připravovaná dobrota prostě MUSÍ udělat :-)

      Vymazat
  2. V te troubě s pokličkou nebo bez?

    OdpovědětVymazat
  3. V te troubě s pokličkou nebo bez?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, nechte v té troubě přiklopené po dobu, kdy bude trouba na 200C a než maso pustí všechnu šťávu. Po ztlumení můžete odkrýt.

      Vymazat
  4. Ok 👌. Děkuji. 5 minut a jde do trouby

    OdpovědětVymazat
  5. Ok 👌. Děkuji. 5 minut a jde do trouby

    OdpovědětVymazat
  6. Taky dělám a čím dál větší množství. Teď už ze 4kg, větší kastrol bohužel nemám. Dělám na sporáku, k masu a sádlu přidávám jen sůl a pepř a vodu. Takže bez bylinek, česneku i vína, zatím tedy jen tu základní variantu. Teď jsem se dívala na Pohlreicha, který hotové studené rilletes vyklepl do pekáčku, pořádně promačkal maso se sádlem, ještě to dosolil, dopepřil, dal tam nadrobno nasekanou kyselou okurku, já bych asi dala v tomhle stádiu i nějaký ten česnek nebo cibuli, dal ztuhnout do lednice do formičky. Pak to podával s teplou suchou topinkou opečenou v topinkovači, aby se rilletes pomalu na topince rozpouštěly, nahoru ještě naťová cibulka. Mňam, to taky vyzkouším.

    Ještě dotaz: ty máš sádlo jen v horní polovině, dole je šťáva z masa? Já mám vždy sádlo až dolů... Je to tím, že mám možná větší množství sádla? Skleničky plním tak, že do nich dám maso a pak je zalévám tím sádlem, proto mi i přijde logické, že mám sádlo všude, i dole. Proto mne překvapilo, že ty sádlo dole nemáš, a ta restaurace, kde Pohlreich byl, ho také měla jen nahoře. Díky za odpověď. Hanka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, to jsem fotila, když to nebylo ještě úplně ztuhlé, takže dole ještě sádlo nezbělalo. Zrovna jsem to včera s Pohlreichem viděla taky. Pamatuju si, že jsem dřív někde ochutnala vepřovou konzervu, kde byly právě drobně nasekané kyselé okurky a kapie. To mi taky moc chutnala. Příležitostně taky zkusím.
      Díky za zprávu a hezký víkend ;-)

      Vymazat
  7. Wooou toto vyzera božský a stojí to za hriech vyskúšať. Hneď zajtra kupujem bôčik a idem na to. Dík za recept. Krásnu nedeľu prajem.

    OdpovědětVymazat
  8. zkoušela jsem i z kachny https://www.toprecepty.cz/recept/37031-kachni-rillettes/

    OdpovědětVymazat
  9. Upéct bucek s cubuli a cesnekem pomlet , hořčici okurek a je pomazanka, to dělám leta ...tu je to jen trochu jinak ochucene

    OdpovědětVymazat